Laaketiede Perun

Laaketiede Perun
Castaneda, Carlos Forfatteren og peruvianske ethnologist (Cajamarca 1925-Los Angeles 1998). Han flyttet til Los Angeles i 1951 han gradert i antropologi ved UCLA. Fikk i 1968 den forskning doktorgrad, erobret etter at kjendiser som skribent med publikasjonen av hans avhandling dumbledores Don Juan : En Yaqui måte av kunnskap ( 1970; på skolen av trollmannen. Et spor yaqui til kunnskap), som forteller om hennes opplevelse begynte tidlig på 1960-tallet med sjamanen Don Juan Matus. Etter å ha avvist mange tilbyr av universitetet stoler mottatt fra forskjellige universiteter i usa, fortsatte å dyrke nye opplevelser med yaqui Mexicans, kilder til inspirasjon for den påfølgende bøker; disse inkluderer: En egen virkelighet: ytterligere samtaler med Don Juan (1972; en egen virkelighet. Nye møter med Don Juan), reise til Ixtlán: erfaringene fra Don Juan (1975; tur til Ixtlán. Erfaringene fra Don Juan). I 1997 publiserte han sin siste bok Tensegrity (Tensegrità. De sju magiske bevegelser av shamans av gamle Mexico) i som sier at menn, vet ikke deres eksistens og utstyrt med utrolige ressurser som aldri bruk, er skapninger som er involvert i en evolusjonær reise av bevissthet. Nøyaktig for denne ekstreme følsomhet i respekt for kulturene i initiering, Castaneda er regnet som en av profetene i New Age-bevegelsen. "å utdype se bok av året '99 p 229" "å utdype se bok av året '99 p 229" . Generell beskrivelse Loc. Engelsk brukes i italiensk som sf. (eier ny æra). Kulturell trend som vagt minnes den millennial tradisjoner, prøver å tolke gjeldende historisk fase av "kanalen" som en anledning til åndelig gjenfødelse av gjenvunnet balansen mellom mennesket og naturen, gjennom en rekke forslag som blander religiøse holdninger, forventninger til regenerering, ideer til Øst-filosofi og magisk praksis mystisk-: uventet suksess for nye tolker av New Age-bevegelsen, en roman som du kan vurdere manifest over new age. Begrepet new age samler en bit av alt: spiritualism, Miljøvern, filosofi, terapeutiske prinsipper, religion, kunst for resten, dette fenomenet ble født nøyaktig fra forvirring av kulturer og følelsen av tomheten som i andre halvdel av det tyvende århundre synes å ha venstre i mange, særlig de som bor i rikere land og utviklet seg på planeten. Fødselsdato for New Age bevegelsen kan plasseres rundt 1960, når hippy bevegelsen sprer ideen om frigjørelse fra kroppen og fra materiality av liv i favør av mystiske opplevelser som bør føre til universell harmoni. Det er en del av kurset fra narkotika og faktisk i 1970, en av guru av New Age bevegelsen blir T. Leary, som forkynte for bruk av LSD som en opplevelse av separering av tankene fra kroppen. Tema for escape - fra materiality, fra kroppen, av samfunnet, av konvensjoner - blir én av de gjentagende grunner til denne bevegelsen fra konturene imidlertid dårlig definert, som du legger til forskning på indre styrke, i blandet egolatria og transcendence. Transformasjonen skjer rundt 1980, da konturene av bevegelsen er forvirret i en imponerende masse av forskjellige ideer: fra visdom i øst til kan bruke trolldomskreftene terapier, ved å gjenoppdage av religion, også kristne, til miljøvern og ufology. Årsaken til at bæreren, men er fortsatt å gjenoppdage av egenarten av liv gjennom natur og fornyelse av menneskelig samvittighet, "ensom" av moderne samfunn. For sine enorme spredning, den nye alder blir imidlertid også og, i hovedsak, et kommersielt fenomen, med et anker av bøker, musikk og mat av alle forhold. I det litterære feltet, de grunnleggende tekstene er de av Carlos Castaneda, Bhagwan Shree Rajneesh, Karl Jonig, Stephen Hillman og Thomas mer. Men boken "bibelen" av New Age bevegelsen er Celestine spådom (1993) av Redfield, en roman som forteller en eldgammel spådom peruvianske og som har solgt bare i USA, 5 millioner eksemplarer. Filosofien i boken er compendiabile i overbevisningen om at den har nådd et punkt av menneskets historie i som alle kan oppleve deres åndelighet uten at du trenger å stole på karismatiske ledere. En fundamental plass i gjeldende nye alder er opptatt av miljøvern og fra naturlig medisin, fra crystal terapi og til Floritherapy. Derfor en reise i søke om velferd, utbredt spesielt blant klassene midt-høy, som imidlertid i de senere år har også forårsaket store tragedier. Hvis faktisk new age har blitt et faktum av antrekket, jaget selv av Hollywood-stjerner, har også gitt opphav til en serie av ''skultusene" formert seg, spesielt i USA, mange som har ført sine disipler til kollektivt selvmord. Musikk Den nye age musikk har begynt å snakke bare sent på 1970-tallet og tidlig på 1980-tallet. I de årene, begynte å få kjenne en liten post selskap, Windham Hill, som ble grunnlagt i 1975 i Palo Alto fra gitaristen William Ackermann, som foreslår musikk plater hovedsakelig basert på bruk av akustiske instrumenter. Ideen er å svare til avanserte elektroniske behandling av mye av musikken for suksess, oppretter atmosfærer rarefied, myk, for eksempel inspirere til en følelse av harmoni som er på grunnlag av konseptet i new age. I Europa, på samme sti flytter den sveitsiske harpist Andreas Vollenweider, som får en enorm suksess, foreslår den delikate melodisk interlacements av sitt instrument med orkestre og kor. Uten vesentlige endringer, Vollenweider regelmessig gjentar sin formel, nå prøvd og testet, takket være som den har skapt et publikum av beundrere "transversal" som prescinds dvs. av produktiv segmenter eller kulturelle referanser og nøyaktig, i henhold til en ordning som forener en liten alle new age-musikk. I 1980 Windham Hill utgir høsten George Winston, en plate med musikk for piano solo som er et manifest for den nye musikken. Albumet oppnådde en suksess i andre ganger 13.58 for musikk av som snille og markerer den definitive ankomsten av new age. Med det passerer i år, vi er vitner til et fenomen av progressiv utvidelse av grensene for new age-musikk. Start fra antagelsen om at det betydde at musikk er i stand til å slappe av og inspirere en følelse av velvære, selv gjennom eksperimentering, den nye alder slutter med den forvandlet til en slags stor heksegryte, inne som er satt inn i ettertid grupper eller individuelle kunstnere som i tidligere år hadde arbeidet i sammenheng med elektronisk musikk psykedelisk eller - for eksempel Pink Floyd, Kraftwerk, Tangerine Dream - musikere som for noen av deres gjerninger er vurdert, selv om analogier bare formelle, kan sammenlignes med den nye alder - som er tilfelle for Keith Jarrett, Mike Oldfield eller F. Battiato - eller selv de eksponentene for den populære musikalske tradisjoner som, for bare faktum av foreslå melodier og arrangementer ligner på Prøveversjoner av kunstnere inntjent innen new age riktig, er ricatalogati musikere som new age, som skjedde med Alan Stivell eller Pentangle. Som du kan forestille deg derfor, dagens definisjon av new age musikk har antatt konturer mye mer utspekulerte enn de som kommer i et spill der, mens du kvitterer for sterilitet og meccanicità ekstreme underavdeling av musikk etter sjanger, risikerer du å mulig akkreditere en leser så fengslende på fenomenet ved å frata det av sin presise identitet. Og så, mens Windham Hill og andre etiketter fortsette langs en vei som opprettholder definerte grenser nok, skjer det stadig oftere møter i samlinger av new age musikk som, ved siden av artister som G. Winston, A. De Grossi, W. Ackermann eller A. Vollenweider, plasser P. Gabriel, J. lage en, F. Zappa, men også E. Satie, C. Debussy og selv P. Tchaikovsky. Hvis på den ene siden det ser så bekrefter prinsippet for universalitet av musikk og hensynet analogier som kan også bli funnet mellom forfattere meget langt borte i tid eller svært forskjellige for ekstraksjon og kulturelle dannelse, på den annen side det ender med den miste av syne det historiske spesifisitet av opprettelsen av ulike arbeider. Leksikon > litteratur og media > Litteratur > amerikansk litteratur > Spansk talende land > Bryce Echenique, Alfredo Bryce Echenique, Alfredo Peruvianske romanforfatter (Lima 1939). Eksponenten av generasjon rett etter bommen, pålegges med en usammenhengende skriving og kompleks som er reflekterte kjæreste på livet selv før raffinert manipulering instrument og oppretting. Fungerer som en mundo para Julius (1970; en verden for Giulio), Tantas veces Pedro (1977; mange ganger Peter), El hombre que hablaba de Octavia de Cádiz (1985; den mann som talte for Ottavia i Cadiz), Permiso para vivir. (Antimemorias) (1993; tillatelse til live. Antimemorie) og ingen meg esperen en Abril (1995, Jeg forventer ikke i april) er et avgjørende skritt for å forstå det nye retningslinjer i romanen Latin-amerikansk. Blant de fungerer på den mest vellykkede du nevner Guía trist de París (1999; Guide trist av Paris), uvanlig portrett av den franske hovedstaden og amigdalitis de Tarzán (1999; tonsillitis av Tarzan), som i 2002 vant Premio Grinzane Cavour. Andre fungerer: hagen til min elskede (2003) historie om kjærlighet og lidenskap mellom de to elskere og en verden for Julius (2006) roman som forteller om barndommen på Julius, barn av høy borgerskapet i Lima, og oppløsningen av hans affective verden. Vargas Llosa Mario Fortelleren Peru Arequipa (1936). Gjennomført studier ved universitetet i Lima og i Madrid, han bodde i en lang tid i Europa (Paris, London, Barcelona). Etter en assiduous samarbeid journalistikk, publisert et arbeid av teater, huida (1952; escape) og et volum av korte historier, Los jefes (1958;). Den internasjonale berømmelse var han imidlertid fra den første romanen, La Ciudad y los perros (1963; byen og hunder). Den påfølgende tester har bekreftet sine kvaliteter stilistiske og fortellende og markert en eksepsjonell fleksibilitet i bruk av teknikken. Dermed, i green house (1965) og senere i Conversación en la Catedral (1969), den peruvianske tema er taklet sine kontrasterende sømmer. Du går gjennom den lukkede områder, marginal (hjemmet til toleranse på Piura), scenarier åpen (den peruvianske jungelen), redusert storbyområder (Lima med overskyet, å tenke politisk virkelighet og sosiale). I Pantaleon y las visitadoras (1973) er den registrere komisk og satirisk aktiveres med ferdigheter av forfatter, mens i tía Julia y el escribidor (1977) er naturen til skrive å tilby seg som en fulcrum's tematisk skildringer. Krigen av fin del mundo (1981) er strukturert som en roman totalt,- trollutstilling Quién Mató på Palomino Molero? (1986) så raskt gule fortelling og minnetale De la madrastra (1988) som romanen erotiske. Engasjert i en febrilske og mye diskutert politisk aktivitet, Vargas Llosa har senere viet det meste essayer, publisere Verdad de las mentiras (1990; sannheten ligger), der er samlet tjue-fem prologhi til moderne romaner, og contra viento y marea III (1990), den tredje volum for å gå ut med denne tittelen (etter en første 1983 og en annen i 1986), med prosedyrer på ulike nivåer fra litterære til sosiale, politiske. Til tross for valg - gjennomførte i 1990, etter seieren i presidentvalgene - sette seg i Spania og innhente den spansk nasjonalitet, obligasjoner av forfatteren med Andes homeland forbli sterk, som opplevde at fisken ut av vannet (1991), og senere fisken i vann (1994), mest nyskapende sterkt autobiographical. Nylig publiserte Los Cuadernos de Don Rigoberto (1997; de bærbare pcene til don Rigoberto) og La Fiesta Del Chivo (2000; festen av billy bukk). For teater har skrevet den señorita de Tacna (1982) og Kothie y el hipopótamo (1985). Siden 1996 er han en akademisk av Spania. I 2003 han utgitt romanen El paraìso en la otra esquina, (trad den himmelen er et annet sted), der forfatteren, gjennom livene til Flora Tristan og Paul Gauguin, gjenskaper miljøet permeated med utopia av denne tallet. Alltid i 2003 har publisert Diario de Irak (trad. Det. Det ville frihet). I 2006 kom ut Travesuras de La Niña mala (trad. Det. Marachelle av jenta dårlig). Allende, Isabel Chilenske writer (Lima 1942). Han levde i Chile, arbeider som journalist, inntil 1973, året for kuppet i generelle A. Pinochet, etter som det er overført først i Venezuela, og senere i USA. Hans første roman La Casa de los espirítus (1982; den hjemsøkte hus), familien saga som gjenspeiler den historie og skjebne av et helt folk, oversatt til ni språk, ble ønsket hjertelig velkommen av internasjonale kritikere. Den ble etterfulgt av De amor y de sombra (1984; D'amore og skygge), elsker historien i skyggen av en hensynsløs diktator, Eva Moon (1988) og Eva Luna forteller (1990), El Plan Infinity (1991; den uendelig plan), Paula (1994), til minne om hans datter tidlig forsvinning. Etter en periode med stillhet er returnert til å skrive, publisere Afrodita (1998; fortellinger, oppskrifter og andre aphrodisiacs), innholdet i som ønsker å være humoristisk og ironisk, og Hija de la fortuna (1999; datter av fortune), historie av emancipation av kvinnen fra slaveriet av kjærlighet. Med Retrato en Sepia (2000; stående i Sepia), romanen i som sin heroin, en fotograf som levde i det nittende århundre, første kamp for sin økonomiske uavhengighet og deretter til hans ideer, Allende har fullført den historiske trilogi som startet med Casa de los espirítus og fortsatte med Hija de la fortuna. Med imponerende La Ciudad de las bestias (2002; byen av dyr) innviet et annet trilogien (følg den rike av Dragon d'oro, 2003 og skogen av Pygmies, 2004), dedikert til den unge generasjoner: i romanen er inneholdt invitasjon til å forsvare den naturlige skjønnheten og den gjenværende hendelser for urfolk verden. I 2003 publiserte han landet mitt oppfunnet i 2005 Zorro, begynnelsen av tittelfeltet i 2006 Inés i min sjel og i 2007 suma de los Dias. Ved sine to første romaner ble trukket to filmer av diskré blockbuster, gjennomførte henholdsvis av B. August og B. Kaplan. Leksikon > jorden og universet > geografi > Sør-Amerika > Peru > Chavín Chavín Arkeologiske stedet i Peru, i dalen til en bielv til venstre av elven Marañón, på den gjeldende sentrum av Chavín de Huantar (Avdeling av Ancash), 37 km til ESE av Huaráz. Oppdaget i 1873 av A. Raimondi, Chavin var en seremonielle senteret der det utviklet kultur-mor av sentrale Andesfjellene. Den forblir subaerei av Chavin er svært beskjeden sammenlignet med de underjordiske gravkomplekser (hypogea) og med rik mobil art knyttet til dette sentrum. Fortsatt er synlige i dag er ruinene av den såkalte "Castillo" og piazza semiaffondata som vender mot den. Under disse er det en rekke tunneler dug i rock kanskje allerede på 1200-tallet en. C., perfekt utstyret luftes fra luftkanalene. Det er sannsynligvis av gudstjenester, mystisk, som er vitne ved en korskirke passasje (absolutt koblet med en tro om steder cardinals som dominerer Andes tenkte i alle aldre) i sentrum av som står en gigantisk giaguarantropo falliforme. Chavín er også kjent for sin praktfulle og livsglade fictile art (som former vil bli gjentatt i stiler i blomst på peruvianske kyster), til den gamle gull arbeider, for fantastisk skulptur og relieffer i stein. Til tross for hvis de ignorerer energibærere og lokale antecedents, Chavín ser ut som bare for seg selv og hvis ytre påvirkninger var det, disse var svært begrenset og på ingen måte determinanter. Chimú Riket blomstret mellom den fjortende og femtende århundre på et stort område i nord kysten av Peru, på det sted hvor i forrige århundre hadde utviklet sivilisasjon Mochica. Dette riket, som absolutt inkaene tok ikke noen ideer for organisering av sitt imperium, brukes alle kystens oasis vannveier, gjennom arbeider av kunstig vanning, og førte han sin hersker opp til grensen av Central Coast, på grensen som bygget den imponerende festning av Paramonga, som forsvarte chimú for alle spor av land og hav. Chimú navn ble også gitt til keramisk stil blomstret i Norge, samt til vev og den flotte smykker. Det keramikk gjentatt former Mochica, men er mindre raffinert og uniformt malt svart, mens edelstener knytte til gull emeralds, turkis, noen ganger til og med perler (sistnevnte vidne fjerntliggende relasjoner med verden caribico); mange arbeider av smykker kommer fra skattkammeret i Lambayeque og holdes i Museo Nacional de Antropología Arquelogía y av Lima. I henhold til legenden riket ble grunnlagt av den legendariske Naymlap, her kommer med hans står på en flate av flåtene. Chimú, etter en anstrengende motstand mot 1470 ble ydmyket av Inca Túpac Yupanqui. "å utdype se Gedea Art vol. 10 pp 235-237" "å utdype se Gedea Art vol. 10 pp 235-237" Castaneda, Carlos Forfatteren og peruvianske ethnologist (Cajamarca 1925-Los Angeles 1998). Han flyttet til Los Angeles i 1951 han gradert i antropologi ved UCLA. Fikk i 1968 den forskning doktorgrad, erobret etter at kjendiser som skribent med publikasjonen av hans avhandling dumbledores Don Juan : En Yaqui måte av kunnskap ( 1970; på skolen av trollmannen. Et spor yaqui til kunnskap), som forteller om hennes opplevelse begynte tidlig på 1960-tallet med sjamanen Don Juan Matus. Etter å ha avvist mange tilbyr av universitetet stoler mottatt fra forskjellige universiteter i usa, fortsatte å dyrke nye opplevelser med yaqui Mexicans, kilder til inspirasjon for den påfølgende bøker; disse inkluderer: En egen virkelighet: ytterligere samtaler med Don Juan (1972; en egen virkelighet. Nye møter med Don Juan), reise til Ixtlán: erfaringene fra Don Juan (1975; tur til Ixtlán. Erfaringene fra Don Juan). I 1997 publiserte han sin siste bok Tensegrity (Tensegrità. De sju magiske bevegelser av shamans av gamle Mexico) i som sier at menn, vet ikke deres eksistens og utstyrt med utrolige ressurser som aldri bruk, er skapninger som er involvert i en evolusjonær reise av bevissthet. Nøyaktig for denne ekstreme følsomhet i respekt for kulturene i initiering, Castaneda er regnet som en av profetene i New Age-bevegelsen. "å utdype se bok av året '99 p 229" "å utdype se bok av året '99 p 229" . Generell beskrivelse Loc. Engelsk brukes i italiensk som sf. (eier ny æra). Kulturell trend som vagt minnes den millennial tradisjoner, prøver å tolke gjeldende historisk fase av "kanalen" som en anledning til åndelig gjenfødelse av gjenvunnet balansen mellom mennesket og naturen, gjennom en rekke forslag som blander religiøse holdninger, forventninger til regenerering, ideer til Øst-filosofi og magisk praksis mystisk-: uventet suksess for nye tolker av New Age-bevegelsen, en roman som du kan vurdere manifest over new age. Begrepet new age samler en bit av alt: spiritualism, Miljøvern, filosofi, terapeutiske prinsipper, religion, kunst for resten, dette fenomenet ble født nøyaktig fra forvirring av kulturer og følelsen av tomheten som i andre halvdel av det tyvende århundre synes å ha venstre i mange, særlig de som bor i rikere land og utviklet seg på planeten. Fødselsdato for New Age bevegelsen kan plasseres rundt 1960, når hippy bevegelsen sprer ideen om frigjørelse fra kroppen og fra materiality av liv i favør av mystiske opplevelser som bør føre til universell harmoni. Det er en del av kurset fra narkotika og faktisk i 1970, en av guru av New Age bevegelsen blir T. Leary, som forkynte for bruk av LSD som en opplevelse av separering av tankene fra kroppen. Tema for escape - fra materiality, fra kroppen, av samfunnet, av konvensjoner - blir én av de gjentagende grunner til denne bevegelsen fra konturene imidlertid dårlig definert, som du legger til forskning på indre styrke, i blandet egolatria og transcendence. Transformasjonen skjer rundt 1980, da konturene av bevegelsen er forvirret i en imponerende masse av forskjellige ideer: fra visdom i øst til kan bruke trolldomskreftene terapier, ved å gjenoppdage av religion, også kristne, til miljøvern og ufology. Årsaken til at bæreren, men er fortsatt å gjenoppdage av egenarten av liv gjennom natur og fornyelse av menneskelig samvittighet, "ensom" av moderne samfunn. For sine enorme spredning, den nye alder blir imidlertid også og, i hovedsak, et kommersielt fenomen, med et anker av bøker, musikk og mat av alle forhold. I det litterære feltet, de grunnleggende tekstene er de av Carlos Castaneda, Bhagwan Shree Rajneesh, Karl Jonig, Stephen Hillman og Thomas mer. Men boken "bibelen" av New Age bevegelsen er Celestine spådom (1993) av Redfield, en roman som forteller en eldgammel spådom peruvianske og som har solgt bare i USA, 5 millioner eksemplarer. Filosofien i boken er compendiabile i overbevisningen om at den har nådd et punkt av menneskets historie i som alle kan oppleve deres åndelighet uten at du trenger å stole på karismatiske ledere. En fundamental plass i gjeldende nye alder er opptatt av miljøvern og fra naturlig medisin, fra crystal terapi og til Floritherapy. Derfor en reise i søke om velferd, utbredt spesielt blant klassene midt-høy, som imidlertid i de senere år har også forårsaket store tragedier. Hvis faktisk new age har blitt et faktum av antrekket, jaget selv av Hollywood-stjerner, har også gitt opphav til en serie av ''skultusene" formert seg, spesielt i USA, mange som har ført sine disipler til kollektivt selvmord. Musikk Den nye age musikk har begynt å snakke bare sent på 1970-tallet og tidlig på 1980-tallet. I de årene, begynte å få kjenne en liten post selskap, Windham Hill, som ble grunnlagt i 1975 i Palo Alto fra gitaristen William Ackermann, som foreslår musikk plater hovedsakelig basert på bruk av akustiske instrumenter. Ideen er å svare til avanserte elektroniske behandling av mye av musikken for suksess, oppretter atmosfærer rarefied, myk, for eksempel inspirere til en følelse av harmoni som er på grunnlag av konseptet i new age. I Europa, på samme sti flytter den sveitsiske harpist Andreas Vollenweider, som får en enorm suksess, foreslår den delikate melodisk interlacements av sitt instrument med orkestre og kor. Uten vesentlige endringer, Vollenweider regelmessig gjentar sin formel, nå prøvd og testet, takket være som den har skapt et publikum av beundrere "transversal" som prescinds dvs. av produktiv segmenter eller kulturelle referanser og nøyaktig, i henhold til en ordning som forener en liten alle new age-musikk. I 1980 Windham Hill utgir høsten George Winston, en plate med musikk for piano solo som er et manifest for den nye musikken. Albumet oppnådde en suksess i andre ganger 13.58 for musikk av som snille og markerer den definitive ankomsten av new age. Med det passerer i år, vi er vitner til et fenomen av progressiv utvidelse av grensene for new age-musikk. Start fra antagelsen om at det betydde at musikk er i stand til å slappe av og inspirere en følelse av velvære, selv gjennom eksperimentering, den nye alder slutter med den forvandlet til en slags stor heksegryte, inne som er satt inn i ettertid grupper eller individuelle kunstnere som i tidligere år hadde arbeidet i sammenheng med elektronisk musikk psykedelisk eller - for eksempel Pink Floyd, Kraftwerk, Tangerine Dream - musikere som for noen av deres gjerninger er vurdert, selv om analogier bare formelle, kan sammenlignes med den nye alder - som er tilfelle for Keith Jarrett, Mike Oldfield eller F. Battiato - eller selv de eksponentene for den populære musikalske tradisjoner som, for bare faktum av foreslå melodier og arrangementer ligner på Prøveversjoner av kunstnere inntjent innen new age riktig, er ricatalogati musikere som new age, som skjedde med Alan Stivell eller Pentangle. Som du kan forestille deg derfor, dagens definisjon av new age musikk har antatt konturer mye mer utspekulerte enn de som kommer i et spill der, mens du kvitterer for sterilitet og meccanicità ekstreme underavdeling av musikk etter sjanger, risikerer du å mulig akkreditere en leser så fengslende på fenomenet ved å frata det av sin presise identitet. Og så, mens Windham Hill og andre etiketter fortsette langs en vei som opprettholder definerte grenser nok, skjer det stadig oftere møter i samlinger av new age musikk som, ved siden av artister som G. Winston, A. De Grossi, W. Ackermann eller A. Vollenweider, plasser P. Gabriel, J. lage en, F. Zappa, men også E. Satie, C. Debussy og selv P. Tchaikovsky. Hvis på den ene siden det ser så bekrefter prinsippet for universalitet av musikk og hensynet analogier som kan også bli funnet mellom forfattere meget langt borte i tid eller svært forskjellige for ekstraksjon og kulturelle dannelse, på den annen side det ender med den miste av syne det historiske spesifisitet av opprettelsen av ulike arbeider. Leksikon > litteratur og media > Litteratur > amerikansk litteratur > Spansk talende land > Bryce Echenique, Alfredo Bryce Echenique, Alfredo Peruvianske romanforfatter (Lima 1939). Eksponenten av generasjon rett etter bommen, pålegges med en usammenhengende skriving og kompleks som er reflekterte kjæreste på livet selv før raffinert manipulering instrument og oppretting. Fungerer som en mundo para Julius (1970; en verden for Giulio), Tantas veces Pedro (1977; mange ganger Peter), El hombre que hablaba de Octavia de Cádiz (1985; den mann som talte for Ottavia i Cadiz), Permiso para vivir. (Antimemorias) (1993; tillatelse til live. Antimemorie) og ingen meg esperen en Abril (1995, Jeg forventer ikke i april) er et avgjørende skritt for å forstå det nye retningslinjer i romanen Latin-amerikansk. Blant de fungerer på den mest vellykkede du nevner Guía trist de París (1999; Guide trist av Paris), uvanlig portrett av den franske hovedstaden og amigdalitis de Tarzán (1999; tonsillitis av Tarzan), som i 2002 vant Premio Grinzane Cavour. Andre fungerer: hagen til min elskede (2003) historie om kjærlighet og lidenskap mellom de to elskere og en verden for Julius (2006) roman som forteller om barndommen på Julius, barn av høy borgerskapet i Lima, og oppløsningen av hans affective verden. Vargas Llosa Mario Fortelleren Peru Arequipa (1936). Gjennomført studier ved universitetet i Lima og i Madrid, han bodde i en lang tid i Europa (Paris, London, Barcelona). Etter en assiduous samarbeid journalistikk, publisert et arbeid av teater, huida (1952; escape) og et volum av korte historier, Los jefes (1958;). Den internasjonale berømmelse var han imidlertid fra den første romanen, La Ciudad y los perros (1963; byen og hunder). Den påfølgende tester har bekreftet sine kvaliteter stilistiske og fortellende og markert en eksepsjonell fleksibilitet i bruk av teknikken. Dermed, i green house (1965) og senere i Conversación en la Catedral (1969), den peruvianske tema er taklet sine kontrasterende sømmer. Du går gjennom den lukkede områder, marginal (hjemmet til toleranse på Piura), scenarier åpen (den peruvianske jungelen), redusert storbyområder (Lima med overskyet, å tenke politisk virkelighet og sosiale). I Pantaleon y las visitadoras (1973) er den registrere komisk og satirisk aktiveres med ferdigheter av forfatter, mens i tía Julia y el escribidor (1977) er naturen til skrive å tilby seg som en fulcrum's tematisk skildringer. Krigen av fin del mundo (1981) er strukturert som en roman totalt,- trollutstilling Quién Mató på Palomino Molero? (1986) så raskt gule fortelling og minnetale De la madrastra (1988) som romanen erotiske. Engasjert i en febrilske og mye diskutert politisk aktivitet, Vargas Llosa har senere viet det meste essayer, publisere Verdad de las mentiras (1990; sannheten ligger), der er samlet tjue-fem prologhi til moderne romaner, og contra viento y marea III (1990), den tredje volum for å gå ut med denne tittelen (etter en første 1983 og en annen i 1986), med prosedyrer på ulike nivåer fra litterære til sosiale, politiske. Til tross for valg - gjennomførte i 1990, etter seieren i presidentvalgene - sette seg i Spania og innhente den spansk nasjonalitet, obligasjoner av forfatteren med Andes homeland forbli sterk, som opplevde at fisken ut av vannet (1991), og senere fisken i vann (1994), mest nyskapende sterkt autobiographical. Nylig publiserte Los Cuadernos de Don Rigoberto (1997; de bærbare pcene til don Rigoberto) og La Fiesta Del Chivo (2000; festen av billy bukk). For teater har skrevet den señorita de Tacna (1982) og Kothie y el hipopótamo (1985). Siden 1996 er han en akademisk av Spania. I 2003 han utgitt romanen El paraìso en la otra esquina, (trad den himmelen er et annet sted), der forfatteren, gjennom livene til Flora Tristan og Paul Gauguin, gjenskaper miljøet permeated med utopia av denne tallet. Alltid i 2003 har publisert Diario de Irak (trad. Det. Det ville frihet). I 2006 kom ut Travesuras de La Niña mala (trad. Det. Marachelle av jenta dårlig). Allende, Isabel Chilenske writer (Lima 1942). Han levde i Chile, arbeider som journalist, inntil 1973, året for kuppet i generelle A. Pinochet, etter som det er overført først i Venezuela, og senere i USA. Hans første roman La Casa de los espirítus (1982; den hjemsøkte hus), familien saga som gjenspeiler den historie og skjebne av et helt folk, oversatt til ni språk, ble ønsket hjertelig velkommen av internasjonale kritikere. Den ble etterfulgt av De amor y de sombra (1984; D'amore og skygge), elsker historien i skyggen av en hensynsløs diktator, Eva Moon (1988) og Eva Luna forteller (1990), El Plan Infinity (1991; den uendelig plan), Paula (1994), til minne om hans datter tidlig forsvinning. Etter en periode med stillhet er returnert til å skrive, publisere Afrodita (1998; fortellinger, oppskrifter og andre aphrodisiacs), innholdet i som ønsker å være humoristisk og ironisk, og Hija de la fortuna (1999; datter av fortune), historie av emancipation av kvinnen fra slaveriet av kjærlighet. Med Retrato en Sepia (2000; stående i Sepia), romanen i som sin heroin, en fotograf som levde i det nittende århundre, første kamp for sin økonomiske uavhengighet og deretter til hans ideer, Allende har fullført den historiske trilogi som startet med Casa de los espirítus og fortsatte med Hija de la fortuna. Med imponerende La Ciudad de las bestias (2002; byen av dyr) innviet et annet trilogien (følg den rike av Dragon d'oro, 2003 og skogen av Pygmies, 2004), dedikert til den unge generasjoner: i romanen er inneholdt invitasjon til å forsvare den naturlige skjønnheten og den gjenværende hendelser for urfolk verden. I 2003 publiserte han landet mitt oppfunnet i 2005 Zorro, begynnelsen av tittelfeltet i 2006 Inés i min sjel og i 2007 suma de los Dias. Ved sine to første romaner ble trukket to filmer av diskré blockbuster, gjennomførte henholdsvis av B. August og B. Leksikon > jorden og universet > geografi > Sør-Amerika > Peru > Chavín Chavín Arkeologiske stedet i Peru, i dalen til en bielv til venstre av elven Marañón, på den gjeldende sentrum av Chavín de Huantar (Avdeling av Ancash), 37 km til ESE av Huaráz. Oppdaget i 1873 av A. Raimondi, Chavin var en seremonielle senteret der det utviklet kultur-mor av sentrale Andesfjellene. Den forblir subaerei av Chavin er svært beskjeden sammenlignet med de underjordiske gravkomplekser (hypogea) og med rik mobil art knyttet til dette sentrum. Fortsatt er synlige i dag er ruinene av den såkalte "Castillo" og piazza semiaffondata som vender mot den. Under disse er det en rekke tunneler dug i rock kanskje allerede på 1200-tallet en. C., perfekt utstyret luftes fra luftkanalene. Det er sannsynligvis av gudstjenester, mystisk, som er vitne ved en korskirke passasje (absolutt koblet med en tro om steder cardinals som dominerer Andes tenkte i alle aldre) i sentrum av som står en gigantisk giaguarantropo falliforme. Chavín er også kjent for sin praktfulle og livsglade fictile art (som former vil bli gjentatt i stiler i blomst på peruvianske kyster), til den gamle gull arbeider, for fantastisk skulptur og relieffer i stein. Til tross for hvis de ignorerer energibærere og lokale antecedents, Chavín ser ut som bare for seg selv og hvis ytre påvirkninger var det, disse var svært begrenset og på ingen måte determinanter. Chimú Riket blomstret mellom den fjortende og femtende århundre på et stort område i nord kysten av Peru, på det sted hvor i forrige århundre hadde utviklet sivilisasjon Mochica. Dette riket, som absolutt inkaene tok ikke noen ideer for organisering av sitt imperium, brukes alle kystens oasis vannveier, gjennom arbeider av kunstig vanning, og førte han sin hersker opp til grensen av Central Coast, på grensen som bygget den imponerende festning av Paramonga, som forsvarte chimú for alle spor av land og hav. Chimú navn ble også gitt til keramisk stil blomstret i Norge, samt til vev og den flotte smykker. Det keramikk gjentatt former Mochica, men er mindre raffinert og uniformt malt svart, mens edelstener knytte til gull emeralds, turkis, noen ganger til og med perler (sistnevnte vidne fjerntliggende relasjoner med verden caribico); mange arbeider av smykker kommer fra skattkammeret i Lambayeque og holdes i Museo Nacional de Antropología Arquelogía y av Lima. I henhold til legenden riket ble grunnlagt av den legendariske Naymlap, her kommer med hans står på en flate av flåtene. Chimú, etter en anstrengende motstand mot 1470 ble ydmyket av Inca Túpac Yupanqui. "å utdype se Gedea Art vol. 10 pp 235-237" "å utdype se Gedea Art vol. 10 pp 235-237"